Download menu
Přídavný ventilátor chlazení
- Zemi
-
Autor tématu
- Offline
- Dobrý diskutér
-
Méně
Více
- Příspěvky: 168
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 9
15 roků 9 měsíců zpět #10959
od Zemi
Jediná věc, kterou máte doživotně je život.
J. Werich
Přídavný ventilátor chlazení vytvořil uživatel Zemi
Ahoj ve spolek,
nedávno jsem tu řešil úbytek oleje při jízdě v terénu. V té souvislosti jsem narazil na zajímavé rešení tohoto problému u DR BIG. Vzhledem k tomu, že motory vychází ze stejné koncepce, napadá mě, zda by nešlo stejné řešení napasovat i na DRahou 650 (RS).
Radovan Jirků - velký to cestovatel - píše o svém BIGu mimo jiné toto: "Spotřeba oleje se při rozumné jízdě pohybuje pod hranicí měřitelnosti a velmi výjimečně jsem musel olej dolévat. Spotřeba byla nulová i při jízdě na jedničku a dvojku v padesátistupňovém vedru při délce trasy více jak 300 km.
Tato nízká spotřeba byla ale způsobena díky umístnění chladícího ventilátoru na olejový chladič a tím zajištění tolik potřebného proudění vzduchu."
Máte s tím někdo zkušenost?
nedávno jsem tu řešil úbytek oleje při jízdě v terénu. V té souvislosti jsem narazil na zajímavé rešení tohoto problému u DR BIG. Vzhledem k tomu, že motory vychází ze stejné koncepce, napadá mě, zda by nešlo stejné řešení napasovat i na DRahou 650 (RS).
Radovan Jirků - velký to cestovatel - píše o svém BIGu mimo jiné toto: "Spotřeba oleje se při rozumné jízdě pohybuje pod hranicí měřitelnosti a velmi výjimečně jsem musel olej dolévat. Spotřeba byla nulová i při jízdě na jedničku a dvojku v padesátistupňovém vedru při délce trasy více jak 300 km.
Tato nízká spotřeba byla ale způsobena díky umístnění chladícího ventilátoru na olejový chladič a tím zajištění tolik potřebného proudění vzduchu."
Máte s tím někdo zkušenost?
Jediná věc, kterou máte doživotně je život.
J. Werich
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Piwča
-
- Offline
- Diskutér spamista :-)
-
Méně
Více
- Příspěvky: 2490
- Karma: 29
- Obdržená poděkování 21
15 roků 9 měsíců zpět - 15 roků 9 měsíců zpět #10960
od Piwča
Na každém setkání jsem potkal celkem super spolek bláznů a plnou lednici piv, k dokonalosti chyběl snad jen konopný smotek, halelůjá
Odpověděl Piwča pro téma Přídavný ventilátor chlazení
Taky už jsem někde četl jak o přidaném ventilátoru tak o přidaném chladiči oleje. To je asi tak všechno, nikdy jsem to neřešil a teploměr oleje si radši nekoupil
Ing. R. Jirků jezdí taky kapku jinudy, na ten náš Blbákistán podle mě bohatě stačí, jak to udělal japonec, když se někdo valí dva tejdny po Sahaře na dvojku, tak to asi nestačí, smekám před ním a jeho cestopisy čtu moc rád.

Na každém setkání jsem potkal celkem super spolek bláznů a plnou lednici piv, k dokonalosti chyběl snad jen konopný smotek, halelůjá
Poslední změna: 15 roků 9 měsíců zpět uživatelem Piwča.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Heki
-
- Offline
- Výborný diskutér
-
15 roků 9 měsíců zpět #10963
od Heki
Heki z Opavy, member of Hedgehogs a člen hnutí za Kvadratizaci Velkého Kulového
Odpověděl Heki pro téma Přídavný ventilátor chlazení
Podle mě ten ventilátůrek má smysl jen, když se s tím fakt suneš na tu jedničku a dvojku. Při vyšší rychlosti možná bude spíš proudění vzduchu vadit. Pokud se to moc hřeje, tak bych to řešil montáží většího olejového chladiče místo stávajícího případně doplněním dalšího. Chtěl jsem to řešit na svém DR 600, protože oproti 650 má chladič asi poloviční. Ale ten z DR 650 je dělaný úplně jinak a musel bych řešit jiné hadice a spoustu dalších problémů, tak jsem se na to vykašlal. Navíc nepozoruju, že by se to nějak extrémně přehřívalo. Teda když zrovna nestojíš v koloně a není 30 stupňů ve stínu... (ikdyž si nepamatuju kolonu, kterou bych se neuměl proplést).
Heki z Opavy, member of Hedgehogs a člen hnutí za Kvadratizaci Velkého Kulového
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- batas
-
- Offline
- Diskutér
-
Méně
Více
- Příspěvky: 92
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 1
15 roků 9 měsíců zpět - 15 roků 9 měsíců zpět #10965
od batas
Odpověděl batas pro téma Přídavný ventilátor chlazení
Tak tu čtu samé zajímavé věci.Ale chtěl bych dodat žeten ventilátor by nebyl od věci.Letos sem byl na svým drku v Rumunsku konkrétně banát.Po ose tam i zpět kupodivu.Ale to že to nepatrně strácelo výkon sem si povšiml.Bylo mi to divné.Ale když mi rumun řekl večer že bylo 36 ve stínu tak mi to začínalo docházet.A výsledek?No 2-3 dny stojí a prošlápnu ji bez dekompresoru jednou chytne a pak už ho musím použít.Ale jedno je jisté bylo jí hodně teplo.A olej se samozřejmě začal strácet taky chlastá víc než já.
Poslední změna: 15 roků 9 měsíců zpět uživatelem batas.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Heki
-
- Offline
- Výborný diskutér
-
15 roků 9 měsíců zpět #10966
od Heki
Heki z Opavy, member of Hedgehogs a člen hnutí za Kvadratizaci Velkého Kulového
Odpověděl Heki pro téma Přídavný ventilátor chlazení
Tak výkon je samozřejmě proměnlivá hodnota. Něco jiného naměříš v nížine za vysokého tlaku a nízké teplotě, kdy je vzduch okysličen a díky jeho nízké teplotě ho nasaje motor více. Také je motor líp chlazen. Na horách ve vysoké výšce už poznáš kyslíkový deficit (loni v alpách jsem poznal, že jde fakt tak třetina výkonu do háje ve výšce nad 2000 metrů). Vysoká teplota vzduchu taky nepomůže - vzduch se roztáhne, má větší objem a saješ ho de facto míň, než když je podchlazený. Taky motor nepracuje ve vedru v ideální teplotě, když není tak dobře chlazen. Je to ale v podstatě běžný jev. Kor u vzducháče, který nemá stabilní teplotní režim. A že motor žere olej? Každý motor žere olej - některý míň a jiný víc. Musíš prostě kontrolovat aby ho tam bylo dost
Neznám nikoho, kdo by zadřel enduro a měl tam dost oleje.

Heki z Opavy, member of Hedgehogs a člen hnutí za Kvadratizaci Velkého Kulového
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Zemi
-
Autor tématu
- Offline
- Dobrý diskutér
-
Méně
Více
- Příspěvky: 168
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 9
15 roků 9 měsíců zpět - 15 roků 9 měsíců zpět #10967
od Zemi
Jediná věc, kterou máte doživotně je život.
J. Werich
Odpověděl Zemi pro téma Přídavný ventilátor chlazení
Heki píše: "...Každý motor žere olej - některý míň a jiný víc. Musíš prostě kontrolovat aby ho tam bylo dost..."
O to právě jde - nebrat s sebou někam dál 2 litry
oleje,kdyby tomu šlo nějak předejít - třeba ten ventilátor.
Jak o tom tak přemýšlím a čtu o chlazení, vychází mi z toho: 1) že chladič oleje je za jízdy v podstatě studený, čili jeho účinnost se projeví až při popojíždění a stání - čili že při rchlejší jízdě se motor uchladí přes žebrování hlavy
2) proto by nemělo vadit, že přídavný větráček mírně sníží proudění vzduchu při rychlejší jízdě (Heki).
O to právě jde - nebrat s sebou někam dál 2 litry
oleje,kdyby tomu šlo nějak předejít - třeba ten ventilátor.
Jak o tom tak přemýšlím a čtu o chlazení, vychází mi z toho: 1) že chladič oleje je za jízdy v podstatě studený, čili jeho účinnost se projeví až při popojíždění a stání - čili že při rchlejší jízdě se motor uchladí přes žebrování hlavy
2) proto by nemělo vadit, že přídavný větráček mírně sníží proudění vzduchu při rychlejší jízdě (Heki).
Jediná věc, kterou máte doživotně je život.
J. Werich
Poslední změna: 15 roků 9 měsíců zpět uživatelem Zemi. Důvod: překlep :)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Heki
-
- Offline
- Výborný diskutér
-
15 roků 9 měsíců zpět #10968
od Heki
Heki z Opavy, member of Hedgehogs a člen hnutí za Kvadratizaci Velkého Kulového
Odpověděl Heki pro téma Přídavný ventilátor chlazení
No ten chladič je při jízdě studený proto, že přes něj proudí vzduch
Není tam žádný termostat který by okruh pouštěl přes chladič - jde to stabilně přes ten chladič pořád. Když omezíš proudění vzduchu přes chladič - půjde teplota nahoru (viz papundekl vražený před chladič na škodě 120 v zimě). Kdybych tam ventilátor dával, tak bych ho každopádně umístil až za chladič - jednak nevadí proudění vzduchu zepředu na chladič a jednak neschytá krupobití šutrů a bahna od předního kola nebo drapáku jezdce před váma. Teď je ještě důležité jak to zapojit - když bude ventilátor foukat dopředu - proti směru jízdy, bude to výhodné jen když pojedeš fakt krokem, protože to fouká úplně opačně než je směr větru způsobený jízdou. Když zapojíš větráček tak aby ten vzduch jakoby tahal přes chladič, nebude to foukat proti větru, ale nevím jestli to bude dostatečně účinné. Možná by nebylo od věci napsat mail panu Jirků, aby nám poskytl svoje know how. Osobně bych ale místo větráku řešil spíš větší chladič (případně druhý přídavný). Každopádně přeju hodně zdaru a jestli se někomu podaří jakákoliv úprava zrealizovat, tak bych uvital na foru fotky a report jak to funguje


Heki z Opavy, member of Hedgehogs a člen hnutí za Kvadratizaci Velkého Kulového
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Heki
-
- Offline
- Výborný diskutér
-
15 roků 9 měsíců zpět #10969
od Heki
Heki z Opavy, member of Hedgehogs a člen hnutí za Kvadratizaci Velkého Kulového
Odpověděl Heki pro téma Přídavný ventilátor chlazení
Ještě mě tak napadá další věc, která je podstatná a zatím o tom tady slovo nepadlo: DRko narozdíl od většiny ostatních endur pracuje s mokrou skříní a to s sebou nese větší zahřívání oleje (u suché skříně se olej dochlazuje v samostané nádržce nebo v rámu, což v podstatě do jísté míry supluje ten chladič, který tímpádem musí na DRku být).
Heki z Opavy, member of Hedgehogs a člen hnutí za Kvadratizaci Velkého Kulového
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Vygenerováno za 3.187 sekund